Spørgsmål og svar på de hyppigst stillede spørgsmål til rekruttering og udvikling.
Hvordan ’connecter’ jeg med kandidaten, når ikke jeg kan møde vedkommende?
Når man ikke har mødt kandidaten face-to-face, er det særlig vigtigt at have en lidt længere indledende dialog, herunder at ”small talke”. Vi anbefaler stærkt, at man anvender videointerview, da det kommer tættest på det fysiske møde og giver et bedre udgangspunkt for et flow i samtalen. Derudover giver det mulighed for, at begge parter kan se hinandens kropssprog, hvilket er en vigtig del af en samtale. Det er vigtigt at stille flere uddybende spørgsmål og tillade flere pauser undervejs for at sikre, at kandidaten har forstået spørgsmålet/det sagte.
Læs mere hér for inspiration til et godt interview online.
Hvordan onboarder man kandidater online?
Det er i sagens natur en meget anderledes situation ikke at kunne byde en medarbejder velkommen med et håndtryk samt løbende face-to-face dialog i den kommende periode.
MEN det kan sagtens lade sig gøre at tage denne indledende dialog online og derefter sammen følge op ved hjælp af Savilles Onboarding rapport!
På baggrund af en besvarelse af personlighedstesten Wave Professional Styles eller Wave Focus Styles, er det muligt at fremstille en Onboarding rapport (tilgængelig på engelsk). Rapporten kan udleveres til den nye medarbejder og ansættende leder, der således kan gå den igennem sammen online og drøfte de kompetencer, som i forvejen er valgt som værende de væsentligste at besidde i jobbet. Det er en unik mulighed for at få tilrettelagt et optimalt onboarding-forløb og bidrager til såvel en forventningsafstemning mellem den nye medarbejder og ansættende leder som til et stærkt samarbejde fra starten. Der sættes i rapporten fokus på såvel styrker som udviklingsområder og gives inspiration til udarbejdelse af mål og udviklingsplaner.
Læs yderligere om Wave Onboarding rapport og kontakt os for en eksempelrapport.
Sociale aspekter og arbejdsopgaver
En væsentlig del af et onboarding-forløb handler om at møde sine kollegaer. Når man ikke naturligt ”møder” sine kollegaer, er det vigtigt at lægge ”sociale” møder ind i kalenderen, så man har tid til at etablere de første relationer. Dette kan med fordel ligge i forlængelse af møder med en opgavefaglig karakter. Når der skal samarbejdes ’på distancen’ er struktur og koordinering helt essentielt. Arbejdsfordeling, arbejdsroller og klar afstemning af opgaver og prioritering skal være endnu tydeligere, da man ikke på samme måde har mulighed for at afstemme små detaljer med hinanden. ”Out of sight, out of mind” – vær særlig opmærksom på at kommunikere til alle relevante personer i virksomheden, at den nye medarbejder er blevet ansat.
Læs mere hér for effektiv gennemførelse af online-møder.
Kan jeg underskrive en kontrakt, selvom jeg ikke har mødt kandidaten?
Ja. Er kontrakten underskrevet giver det dig/din virksomhed mulighed for at have de nødvendige ressourcer klar, når krisen er overstået, og der for alvor skal fokuseres på vækst og på økonomisk restitution.
Der er dog en række ting, der er vigtige at være opmærksom på, hvis en hel rekrutteringsproces måtte være afviklet online. Gennemførelse af videointerviews (og ikke kun via telefon) er anbefalelsesværdigt, da det er lettere at danne sig et indtryk af kandidaten. Derudover er det stærkt anbefalelsesværdigt at tage referencer. For certificerede kan vejledning hertil findes på Kundeportalen. Øvrige bedes kontakte os for inspiration til kompetencebaseret referencetagning.
Vi anbefaler at gennemlæse denne artikel for inspiration til effektiv gennemførelse af online-møder.
Kan vi gå i gang med rekrutteringsprocessen nu, hvis vi først skal ansætte efter sommerferien?
Ja! Det er en god idé at starte rekrutteringsprocessen allerede nu.
I den situation vi står i p.t. med COVID-19, vil der typisk være stor fleksibilitet blandt kommende medarbejdere, der for manges vedkommende arbejder hjemmefra og måske har bedre tid til at orientere sig på jobmarkedet og deltage i interviews. Derudover er flere som bekendt desværre blevet arbejdsløse og ser sig om efter nye jobs.
Hvad angår afklaring af hvilke kvalifikationer og personlige kompetencer, der er væsentlige at besidde i det pågældende job, kan denne dialog fint varetages over skype eller telefon med rekrutterende leder. For information om gennemførelse af møder online, se hér.
Er der noget særligt, jeg skal være opmærksom på ved et online interview?
Hvordan kan jeg klæde kandidaten bedst på?
Læs mere hér og få inspiration til, hvordan du klæder kandidaterne bedst muligt på til et godt interview online.
Hvad gør jeg når jeg ikke kan udlevere den personlige rapport til kandidaten?
Det er fra testadministrationssystemet, Oasys, muligt at sende den personlige rapport direkte til kandidaten efter feedback/interview. Rapporten er krypteret og lever op til GDPR-krav vedrørende sikkerhed.
For brugere, der har egen Oasys-platform sat op, se denne vejledning. For brugere, der anvender Saville Consultings bureauservice, kan vi gøre det for dig.
Hvordan håndteres en testtilbagemelding online / gennemføres et virtuelt interview?
Selve feedback/interviewprocessen gennemføres som sædvanligvis! Et online møde adskiller sig dog på den tekniske front fra face-to-face mødet, men er et alternativ, der fungerer rigtig fint.
På baggrund af Savilles erfaringer er videointerviewet det bedste alternativ, når samtalen face-to-face ikke er mulig. Det vigtigste at være opmærksom på er internetforbindelsen og de tekniske aspekter. Driller teknikken, vil ”flowet” i samtalen blive mistet, og mødet vil i sidste ende blive en mindre god oplevelse for begge parter. Hvis det af tekniske årsager ikke er muligt, at få online-interviewet til at fungere optimalt, anbefaler vi at fortsætte dialogen på telefon.
For yderligere inspiration til optimal gennemførelse af testtilbagemelding/interview online, læs denne artikel.
Hvad er psykometriske test?
Psykometriske test er standardiserede testværktøjer til at vurdere en persons adfærd og evner i en erhvervssammenhæng. Testene kan afdække eksempelvis motivation, talent og analytiske færdigheder. De er baseret på måling og kvantificering og er således fremmende for objektivitet i personvurderinger.
Hvorfor anvende psykometriske test?
Den standardiserede og objektive tilgang til psykometrisk testning sikrer fair og etisk forsvarlige vurderinger samt et bedre beslutningsgrundlag. Brug af psykometriske test har en bedre forudsigelse af jobsucces end andre udvælgelsesmetoder/værktøjer (inkl. resumé, CV og assessment centre) og giver derfor et bedre beslutningsgrundlag i udvælgelsesprocessen.
Hvordan ved jeg, hvilken test, jeg bør anvende?
At vælge det rigtige testværktøj afhænger af flere forskellige faktorer, herunder formålet med at teste, jobrolle- og krav samt omfanget af projektet. Vores konsulenter er specialister i at forstå, hvad der kræves for at nå de ønskede resultater og supporterer vores kunder i at vælge de(n) test, der imødekommer deres behov.
Tilbyder eller sælger I forberedelses-/øvelsestest?
Alle Savilles testværktøjer har en tilhørende forberedelsesguide/øvelsestest. Forberedelsesguiden indeholder vejledninger og instruktioner til, hvordan testtager bedst forbereder sig på at besvare testen samt mulighed for at gennemføre øvelsesspørgsmål på tid, hvilket kan gøre testtager mere fortrolig med testformatet. Der vil være samme antal spørgsmål i hver testpakke, som man møder i den egentlige test, og der gives feedback på testresultaterne efter besvarelse af hvert enkelt deltest. Dette hjælper testtager med at forstå processen og kan imødegå nervøsitet forbundet med testningen.